ghamin

Ghamin

ghamin

Ghamin

دانلود پاورپوینت بررسی صندوق های وقفی


پاورپوینت بررسی صندوق های وقفی

پاورپوینت بررسی صندوق های وقفی

دانلود پاورپوینت بررسی صندوق های وقفی

پاورپوینت بررسی صندوق های وقفی
پاورپوینت
بررسی صندوق های وقفی
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل pptx
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19

اورپوینت بررسی صندوق های وقفی در ۱۹ اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

فهرست مطالب


مقدمه

تعریف وقف

ماهیت وقف

انواع وقف

صندوق های وقفی

تراست

انواع تراست

هدف صندوق های وقفی

انواع صندوق های وقفی

تفاوت عمده این صندوق ها

فرایند تشکیل صندوق های وقفی

شکل کلی صندوق های وقفی

تفاوت وقف در ایران و صندوق های وقفی در جهان


مقدمه:


کشورهای اسلامی وقف دارایی سیالی همچون پول با اشکال مواجه است در صورتی که در غرب با رفع ممنوعیت وقف چنین اموالی، آنها را در صندوق های مالی خاصی (صندوق‎های وقفی) به کار می گیرند و با استخدام مدیران مالی توانمند، ضمن ارائه خدمات ارزشمند اجتماعی و فرهنگی و … ارزش اموال وقف شده را حفظ کرده و پیوسته بدان می افزایند و بدین صورت واحدی دائمی و خودگردان را در جامعه نهادینه می کنند.


تعریف وقف:


به طوری که در فرهنگ فارسی آمده وقف در لغت به معنی ایستادن، نگهداشتن، توقف، حبس کردن و منحصر کردن چیزی برای استفادة کسی است. (دهخدا، ۱۳۷۲) اغلب فقها وقف را تحبیس اصل و اطلاق منفعت یا تحبیس اصل و تسبیل ثمره تعریف کرده اند. (ریاحی سامانی، ۱۳۷۸، ص۳۹). مرحوم محقق حلّی در شرایع الاسلام می فرماید: وقف عقدی است که ثمرة آن حبس کردن اصل و رها کردن منفعت است. (محقق حلی، ۱۳۷۷ق، ص ۱۵۴) oمادة ۵۵ قانون مدنی در مقام تعریف حقوقی و اصطلاحی وقف می گوید: «وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود» (امینیان مدرس، ۱۳۸۱، ص۲۱).


ماهیت وقف:

 

در تعاریف فوق دو واژة تحبیس و تسبیل به کار رفته است. منظور از حبس، ممنوع کردن نقل و انتقال و یا تصرفاتی است که موجب تلف عین شود زیرا مقصود از وقف انتفاع همیشگی موقوف علیهم از مال موقوفه است منظور از تسبیل این است که واقف از استفادة  منافع به طور شخصی صرف نظر کرده و مقرر نماید که در راه خدا و امور خیریه و اجتماعی مصرف گردد و می توان گفت ماهیت آن ادامه منافع برای موقوف علیهم است.


دانلود پاورپوینت بررسی صندوق های وقفی

دانلود صندوق حمایت از فرصتهای شغلی


صندوق حمایت از فرصتهای شغلی

مقاله صندوق حمایت از فرصتهای شغلی در 62 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود صندوق حمایت از فرصتهای شغلی

دانلود مقاله صندوق حمایت از فرصتهای شغلی
مقاله صندوق حمایت از فرصتهای شغلی
صندوق حمایت از فرصتهای شغلی
دانلود تحقیق صندوق حمایت از فرصتهای شغلی
تحقیق صندوق حمایت
مقاله فرصتهای شغلی
صندوق حمایت
فرصتهای شغلی
دانلود مقاله
دانلود پژوهش
دانلود تحقیق
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 42 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 62

صندوق حمایت از فرصتهای شغلی در 62 صفحه word  قابل ویرایش با فرمت doc


 فهرست مطالب

دستورالعمل اجرائی مشارکت مدنی
ویژگیهای مشارکت مدنی
کاربرد تسهیلات مشارکت مدنی در بخشهای مختلف اقتصادی  
۱- مجتمع های مسکونی و تجاری:
۲- صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات:
۳- بازرگانی داخلی و خارجی:  
ضوابط اعطای تسهیلات  
۱- شرایط متقاضی:  
۲- مدت مشارکت:  
۳- حداکثر سهم‌الشرکه صندوق:  
۴- میزان تسهیلات:  
۵- سود دوران مشارکت:  
۶- واریز ماحصل مشارکت و نحوه محاسبه سود:  
۸- تمدید مشارکت:  
۹- تسهیلات متمم:  
مراحل و نحوه تشکیل و تکمیل پرونده  
۱- مشارکت مدنی مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری و یا (تواماً)  
۲- مشارکت مدنی طرحهای تولیدی و خدماتی:
۳- مشارکت مدنی بخشهای صنعت، معدن ، کشاورزی و خدماتی در واحدهای موجود:
۴- مشارکت مدنی در امر بازرگانی:
نحوه انعقاد قرارداد 
فسخ قرارداد
بازپرداخت تسهیلات مشارکت مدنی: 
واگذاری سهم‌الشرکه صندوق:
فوت شریک:
تسهیلات دوره ای:
مطالبات سررسید گذشته:
مطالبات معوق:
دستورالعمل حسابداری:
۱- تصویب تسهیلات: 
۱-۱- هزینه های ارزیابی:
۲-۱- هزینه کارشناسی:
۳-۱- هزینه اطلاعات:
۲- قرارداد
۳- ثبت وثائق


دستورالعمل اجرائی مشارکت مدنی

 

ماده 1- مشارکت مدنی عبارتست از درآمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص  حقوقی و یا حقیقی متعدد، بنحو مشاع، بمنظور انتفاع، طبق قرارداد.

 

ماده 2- مشارکت مدنی توسط صندوق بمنظور ایجاد تسهیلات لازم برای فعالیتهای تولیدی، کشاورزی، بازرگانی و خدماتی صورت خواهد گرفت.

 

تبصره: موضوع مشارکت باید مشخص باشد.

 

ماده 3- شرکت مشارکت مدنی در صورتی تشکیل و تحقق خواهد یافت که شرکاء طبق قرارداد سهم الشرکه نقدی خود را به حساب مخصوص که در صندوق و یا نزدیک بانک عامل آن برای شرکت افتتاح می گردد واریز نمایند و در صورتیکه تمام یا قسمتی از سهم الشرکه غیر نقدی باشد طبق مقررات مشارکت مدنی این سهم‌الشرکه به مدیر یا مدیران شرکت تحویل گردد.

 

تبصره: پرداخت سهم‌الشرکه شرکاء در مشارکت مدنی می تواند طبق قرارداد همزمان و یا به دفعات صورت گیرد.

 

ماده 4- مشارکت مدنی پس از تحقق موضوع مشارکت تسویه و مرتفع می‌شود.

 

ماده 5- صندوق مکلف است قبل از مبادرت به انعقاد قرارداد مشارکت مدنی عملیات موضوع مشارکت را بررسی و اطمینان حاصل نماید که اصل مال‌الشرکه و سود مورد انتظار ناشی از مشارکت مدنی در طول مدت قرارداد قابل برگشت و مشارکت قابل تسویه باشد.

 

ماده 6- صندوق مکلف است در قرارداد مشارکت مدنی تصریح نماید که مدیر یا مدیران شرکتهای مدنی که طبق این مقررات تشکیل می شوند، بیش از مال‌الشرکه واریز شده به حساب و یا تحویل شده به مدیر یا مدیران شرکت مجاز به انجام معامله و قبول تعهدات مالی نمی باشند.

 

ماده 7- صندوق مکلف است در قرارداد مشارکت مدنی نحوه تسویه مشارکت را قید نماید.

 

ماده 8- حداقل سود مورد انتظار در مورد معامله و یا معاملات موضوع شرکتهای مدنی که طبق این مقررات تشکیل می شود توسط مجمع صندوق حمایت از فرصتهای شغلی تعیین خواهد شد.

 

ماده 9- حداقل و یا حداکثر نسبت سهم سود صندوق در عملیات مشارکت مدنی توسط مجمع صندوق تعیین خواهد شد.

 

ماده 10- صندوق در صورتی مجاز به مشارکت مدنی می باشد که موضوع این قبیل مشارکتها حداکثر ظرف مدت یکسال خاتمه پذیرفته و ظرف همین مدت قابل تسویه باشد.

تبصره1: در مواردیکه مشارکت مدنی برای امور طرحهای تولیدی (صنعتی، معدنی، کشاورزی، احداث ساختمان) و همچنین برای امور طرحهای جدید خدماتی صورت می‌پذیرد حداکثر مدت 3 سال تعیین می گردد.


ویژگیهای مشارکت مدنی

1- عقد مشارکت مدنی ماهیتاً جایز است مگر آن که ضمن عقد لازمی اختیار فسخ از طرفین سلب شده باشد.

2- مشارکت مدنی با امتزاج سرمایه شرکاء (صندوق و شریک) اعم از نقدی و غیرنقدی تحقق خواهد یافت.

3- در آمیختن سهم‌الشرکه نقدی طرفین (صندوق و شریک) بنحو مشاع بصورت همزمان از مختصات مشارکت مدنی می باشد.

4- مشارکت مدنی به قصد انتفاع و کسب درآمد انجام می پذیرد.

5- مشارکت مدنی در صورتی تحقق خواهد یافت که شرکاء طبق قرارداد سهم‌الشرکه نقدی خود را به حساب مخصوصی (حساب مشترک مشارکت مدنی) که بدین منظور افتتاح می گردد واریز نمایند و چنانچه تمام یا قسمتی از سهم‌الشرکه غیر نقدی باشد حسب توافق طرفین ارزیابی و ارزش آن در شرکت منظور گردد.

تبصره 1- واریز سهم‌الشرکه شرکاء (صندوق و شریک) طبق قرارداد می تواند دفعتاً واحده یا بسته به مورد به دفعات به نسبت توافق شده (درصد سهم صندوق و سهم شریک) صورت پذیرد.

تبصره 2- پرداخت از حساب مشترک مشارکت مدنی جهت انجام امور مشارکت می تواند دفعتاً واحده یا به دفعات صورت پذیرد.

 

 

دانلود صندوق حمایت از فرصتهای شغلی

دانلود مقاله مقایسه دستورالعمل بانکها و صندوق قرض الحسنه


مقاله مقایسه دستورالعمل بانکها و صندوق قرض الحسنه

مقاله مقایسه دستورالعمل بانکها و صندوق قرض الحسنه در 29 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود مقاله مقایسه دستورالعمل بانکها و صندوق قرض الحسنه

تحقیق مقایسه دستورالعمل بانکها و صندوق قرض الحسنه 
پژوهش مقایسه دستورالعمل بانکها و صندوق قرض الحسنه 
مقاله مقایسه دستورالعمل بانکها و صندوق قرض الحسنه 
دانلود تحقیق مقایسه دستورالعمل بانکها و صندوق قرض الحسنه
مقایسه دستورالعمل بانکها و صندوق قرض الحسنه 
مقایسه 
دستورالعمل
 بانکها 
صندوق قرض الحسنه
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 23 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29

مقاله مقایسه دستورالعمل بانکها و صندوق قرض الحسنه در 29 صفحه ورد قابل ویرایش

 


«مقدمه»

فصل اول:

قرض الحسنه اعطایی که در مؤسسات و بانکهای دیگر پرداخت می‎شود:

در قرآن کریم، در آیات متعددی راجع به قرض الحسنه اشاره شده است که مشهورترین آن آیه شریفه 11 از سوره مبارکه حدید می‎باشد که می فرماید:

من ذالذی یقرض الله قرضاً حسناً فیضا عنه لَهُ و لَهُ اُجْرُ کریم.

کیست که به خدا قرض نیکو دهد تا خدا بر او چندین برابر گرداند و پاداشی با لطف و کرامت او را عطا فرماید.

فرض برعکس ربا- روح عطوفت و ایثار، احسان، مردم داری و قسط و عدل را در جامعه زنده کرده و ربا را از صحنه اقتصادی خارج می نماید. در روایات آمده است که ثواب «قرض» از صدقات نیز به مراتب فزون تر است.

موارد اعطای قرض الحسنه

طبق ماده 16 آیین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا قرض الحسنه در موارد ذیل پرداخت می گردد.

الف- تأمین وسائل و ابزار و سایر امکانات لازم برای ایجاد کار جهت کسانی که فاقد این گونه امکانات می باشند در شکل تعاونی.

ب- کمک به امر افزایش تولید با تأکید بر تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی.

ج- رفع احتیاجات ضروری.

اعطای قرض الحسنه در خصوص بند الف، طبق ماده 2 دستورالعمل اجرایی به شرکت های تعاونی تولیدی و خدماتی به منظور ایجاد کار (غیر بازرگانی و معدنی) اختصاص یافته است.

اعطای قرض الحسنه مذکور در بند ب، به کارگاهها و واحدهای تولیدی متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور کمک به افزایش تولید در موارد ذیل، اختصاص یافته است:

1-   جلوگیری از توقف کارگاهها و واحدهای تولیدی موجود.

2-   راه اندازی کارگاهها و واحدهای تولیدی راکد.

3-   توسعه کارگاهها و واحدهای تولیدی کوچک در شهرهای کوچک و روستاها.

4-   ایجاد کارگاهها و واحدهای تولیدی کوچک در شهرهای کوچک و روستاها.

5- در مواردی که تأمین نیاز کارگاه یا واحد تولیدی از طریق سایر تسهیلات امکان‌پذیر نباشد اعطای قرض الحسنه، در خصوص بند (ج) رفع احتیاجات اشخاص حقیقی، موارد ذیل را متضمن است:

1- هزینه های ازدواج   2- تهیه جهیزیه   3- درمان بیماری   4- تعمیر و تأمین مسکن
5- کمک هزینه تحصیلی  6- کمک برای ایجاد مسکن در روستاها  7- رفع نیازهای متفرقه مشروط به اینکه کل تسهیلات اعطائی در قالب این بند از 25% مجموع تسهیلات قرض الحسنه اعطائی برای رفع احتیاجات ضروری (بند ج) تجاوز ننماید.

ضوابط اعطای قرض الحسنه:

1-   حصول اطمینان از نیاز متقاضی

2-   حصول اطمینان از ایجاد کار در مورد بند الف

3-   حصول اطمینان از افزایش تولید در مورد بند ب

4-   حصول اطمینان از مصرف قرض الحسنه توسط متقاضی.

5-   حصول اطمینان از سکونت متقاضی در محدوده‌ی فعالیت واحد بانکی پرداخت کننده‌ی قرض الحسنه.

6-   حصول اطمینان از عدم بدهی قرض الحسنه به سایر بانکها.

باید توجه داشت که اعطای قرض الحسنه به کارکنان شاغل بانکها طبق ضوابط این دستورالعمل ممنوع است. اعطای قرض الحسنه جهت رفع احتیاجات ضروری کارکنان بانکها طبق ضوابط و مقررات مربوط به خود بلامانع است.


سقف تسهیلات اعطایی:

1- حداکثر جمع کل قرض الحسنه اعطایی توسط بانکها ده درصد جمع کل تسهیلات اعطایی در هر سال می‎باشد. مشروط بر ایکه از جمع کل سپرده های پس انداز قرض الحسنه تجاوز ننماید ضمناً حداکثر سقف تخصیصی جهت رفع حوائج ضروری اشخاص (موضوع بند ج) نباید از 25% کل تسهیلات قرض الحسنه تجاوز نماید.

2- حداکثر سقف تسهیلات اعطایی قرض الحسنه به شرکت های تعاونی و واحدهای تولیدی پنج میلیون ریال و اشخاص حقیقی جهت رفع حوایج شخصی دو میلیون ریال تعیین گردیده است.

مدت بازپرداخت:

1-   زمان بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه در خصوص واحدهای تولیدی و تعاونی حداکثر 5 سال.

2- زمان بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه رفع احتیاجات ضروری در مورد اشخاص حقیقی 3 سال تعیین گردیده است.

اقساط تسهیلات اعطایی قرض الحسنه حسب نظر مرجع تصویب کننده بصورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، سالانه و یا دفعةٌ واحدةٌ خواهد بود.


کارمزد

کارمزد تسهیلات اعطایی قرض الحسنه موضوع این دستورالعمل در حال حاضر حداقل 5/2% و حداکثر 4% می‎باشد مشروط بر اینکه از هزینه های تجهیز منابع قرض الحسنه و نیز هزینه های اعطای آن تجاوز ننماید. ضمناً نحوه محاسبه آن بدین گونه است که کارمزد قرض الحسنه در ابتدای اعطای قرض الحسنه برای مدت باقیمانده همان سال و برای سالهای بعد در ابتدای هر سال به نسبت مانده و مدت، محاسبه و از گیرنده قرض الحسنه دریافت و در پایان هر سال به حساب بانک منظور می گردد.


فصل دوم: مضاربه

تعریف مضاربه «عقدی است که به موجب آن احد از متعاملین سرمایه می‎دهد با قید این که طرف دیگر با آن تجارت کرده و در سود آن شریک باشد. صاحب سرمایه مالک و عامل مضارب نامیده می‎شود. سرمایه مضاربه باید وجه نقد باشد.

ویژگی های مضاربه:

عقد حضار به دارای ویژگی های ذیل می‎باشد:

1-   سرمایه مضاربه «رأس المال» حتماً باید نقد و عین باشد بنابراین با منفعت یا دین نمی توان مضاربه نمود.

2- مضاربه از جمله عقود جایز است و از این رو هر یک از طرفین حق فسخ قرارداد را دارند. مگر اینکه شرط دیگری در قرارداد تعیین شده باشد. در قراردادهای بانکی متن قرارداد مضاربه را طوری تنظیم نموده اند که عامل با امضاء قرارداد، شرط «ترک فسخ» قرارداد را تا زمان تسویه کامل از جانب خود بپذیرد.

3-   مضاربه از جمله تسهیلات کوتاه مدت است و نباید از یک دوره خرید و فروش، حداکثر یک سال تجاوز نماید.

-         باقیات و الصالحات

قرض الحسنه = با توجه به مشارکت صندوق در تمامی حل مشکلات معیشتی کارکنان نیروهای مسلح و با همکاری سپاه مبادرت به وام هایی که در قالب قرض الحسنه خاص می نماید که تعدادی از آنها را می‎توان بشرح ذیل نام برد:

-         وام های مختلف مسکن: جهت خرید و ساخت و تکمیل مسکن پرسنل نیروی مسلح.

-         وام های شجره طوبی: ازدواج فرزندان کارکنان سپاه

-         وام های خاص بانکی: اعتبار دریافتی بانک سپه و پرداخت به پرسنل.

-         وام های خاص معیشتی

-         وام های خاص جانبازان و روحانیون

-         وام های خاص سابوب و غیره.

قرض الحسنه خدمات اعتباری: با توجه به اینکه ممکن است پرسنل و کارکنان از رده ها خدماتی دریافت کرده باشند وبدهکار به آن رده مربوطه باشند با انعقاد قرارداد با صندوق در قالب خدمات اعتباری، صندوق مبادرت به کسر حقوق افراد و پرداخت به رده مربوطه بدون اینکه هر ساله بخواهد خودش پرداخت نماید.

لازم به ذکر است کارمزد وامها طی فرمول                                             و با نرخ 3% می‎باشد که البته بعضی از این وامها (مسدودی معادل، باقیات الصالحات، کسر اقساط) کارمزد ندارد و نرخ کارمزد وام های ساخت مسکن کمتر از 3% می‎باشد.


بخش دوم: اعطا وام قرض الحسنه به عموم

اعطا قرض الحسنه به افراد غیر پاسدار حداکثر 6000000 ریال با نرخ 5% و 24 ماهه بوده که اعطا قرض الحسنه به صاحبان سپرده های قرض الحسنه به میزان 30% از کل سهم قرض الحسنه قابل پرداخت هر شعبه می‎باشد. و همچنین افراد غیره پاسدار نیز می‎توانند با افتتاح پس انداز حق عضویت در این قالب نیز وام دریافت نمایند که منوط به واریزی هر ماهه مبلغ حق عضویت می‎باشد یا سازمانها و نهادهای دولتی نیز می‎توانند برای کارکنان خود نیز در همین قالب خدمات دریافت نمایند.

صندوق انصار طبق بخش نامه های مربوط می‎تواند 55% از اعتبارات را به قرض الحسنه اختصاص نماید که طبق بررسی های انجام شده تا این لحظه بیشتر از این بوده است.


 

بخش سوم : تسهیلات در قالب عقود شرعی:

تسهیلات که صندوق در قالب عقود شرعی پرداخت می نماید به شرح ذیل می‎باشد:

1-   فروش اقساطی  2- جعاله  3- سلف 4- مشارکت مردمی  5- اجاره بشرط تملیک و غیره

که بیشترین سهم را در این خصوص تسهیلات فروش اقساطی و جعاله دارا می‎باشد.

دانلود مقاله مقایسه دستورالعمل بانکها و صندوق قرض الحسنه

دانلود گزارش کارآموزی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری


گزارش کارآموزی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری

گزارش کارآموزی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در 25 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود گزارش کارآموزی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری

گزارش کاراموزی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری
کاراموزی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری
کارورزی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری
دانلود گزارش کارآموزی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری
شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 13 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

گزارش کارآموزی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در 25 صفحه ورد قابل ویرایش



فصل اول : مقدمه

اینجانب .............. قبولی سال ..........رشته حسابداری و حسابرسی مرکز امور مشاوران حقوقی ، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه...برای انجام دوره کارآموزی 6 ساله به شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ورزی معرفی شدم .

لازم به ذکر است که اینجانب پس از قبولی در امتحان کتبی بر اساس ماده 187 قانون برنامه سوم اقتصادی اجتماعی کشور ( ب منظور اعمال حمایتهای لازم حقوقی و تسهیل دستیابی مردم به خدمات قضایی و حفظ حقوق عامه ، به قوه قضائیه اجازه داده می شود تا نسبت به تأیید صلاحیت فارغ التحصیلان رشته حقوق جهت صدور مجوز تاسیس مؤسسات مشاوران حقوقی برای آنان اقدام نماید . حضور مشاوران مذکور در محاکم دادگستری و ادارات و سازمانهای دولتی و غیر دولتی برای انجام امور وکالت متقاضیان مجاز خواهد بود . تأیید صلاحیت کارشناسان رسمی دادگستری نیز به طریق فوق امکان پذیر است .

آیین نامه اجرائی این ماده و تعیین تعرفه کارشناسی افراد مذکور به تصویب رئیس قوه قضائیه خواهد رسیدن و با توجه به رشته تخصصی خود با سابقه کار حدود 10 سال در مؤسسات حسابرسی و حسابداری و همچنین شرکتهای مختلف در تاریخ 5/3/ شروع به انجام دوره کارآموزی در شرکت ما در تخصص صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نموده .

فصل دوم : آشنائی با فعالیتهای شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و چارت سازمانی آن

شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از تبدیل شرکت خدمات مهندس جهاد سازندگی سابق که حل تصویب نامه شماره 5592/ت/43 مورخ 11/5/1368 بصورت 100% دولتی تشکیل گردید و وظیفه ، هدف آن انجام و ارائه خدمات مهندسین مشاور در رشته های نقشه برداری و فتوگرامتری ، آبخیزداری ، آبیاری و زهکشی ، طراحی ساختمان طراحی نیروگاه برق ،‌آبی ، مطالعات راه سازی ، ژنتیک ، آزمایشگاه مکانیک خاک ، برنامه ریزی منطقه ای ، خط انتقال آب و ... بوده که با توجه به شروع کار این شرکت از سال 1369 بیش از 2000 پروژه مطالعاتی و عملیاتی به انجام رسانده و هم اکنون نیز با عنایت به تغییر وظایف شرکت فوق همچنان وظیفه اتمام پروژه و تعهدات قبلی را نیز برعهده دارد . با تغییر سیاستها و کاهش تصدی گری دولت و با ادغام وزارت جهاد با وزارت کشاورزی شرکت فوق نیز به شرکت ما در تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی طبق جلسه مورخ 25/12/1381 تا 27/1/1383 و هیئت وزیران بنا به پیشنهاد شماره 16215/28/532/20/500 مورخ 2/7/1380 وزارت جهاد کشاورزی و به استناد ماده 6 قانون برنامه  سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1379 اگر در اساسنامه شرکت فوق که 100% آن دولتی بوده با سرمایه ای معادل دویست میلیارد ریال با هدف حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و در زیر بخشهای زراعت و باغبانی دامداری و دامپروری ، جنگل و مرتع ،  شیلات و آبزیان  و صنایع و خدمات مرتبط با وظایف وزارت جهاد کشاورزی مورد تصویب قرار گرفت که از سال 1382 شروع به فعالیت نمود و چارت سازمانی آن به شرح ذیل می باشد .


فصل سوم : فعالیتها و آموزشهای انجام گرفته  در مدت کارآموزی

الف ـ اقدامات انجام گرفته در دوره کارآموزی ( عملیات مالی خدمات مهندسی جهاد جهت بستن پروژة تعهدات قبلی )

ب ـ اقدامات انجام گرفته در دوره کارآموزی ( عملیات  مالی صندوق مادر تخصصی)

ج ـ تجربیات و مهارتهای بدست آمده در طول کارآموزی

الف ـ اقدامات انجام گرفته در دوره کارآموزی ( عملیات مالی خدمات مهندسی جهاد جهت بستن پروژه ها و تعهدات قبلی )

همچنان که بیان گردید با توجه به فعالیت 12 ساله  شرکت خدمات مهندسی جهاد و انجام حدود 2000 پروژه قسمتی از تعهدات آن باقی مانده بود که به شرکت مادر تخصصی انتقال یافت  و با توجه به رشته تخصصی و تحصیلی اینجانب و با عنایت به دوره کارآموزی که متناسب با فعالیت من بوده اقدامات و وظایف ذیل توسط اینجانب به انجام

1ـ آشنایی با کلیه پروژه های انجام گرفته  و در حال انجام از طریق بررسی پرونده امور حقوقی ، مالی و فنی و برنامه ریزی کنترل پروژه

2ـ آشنایی با مفاد قراردادها از جهت بندهای شرایط عمومی و شرایط خصوصی قراردادها که معمولاً شرایط عمومی قراردادها ثابت و شرایط اختصاصی برای هر قرارداد به خصوص تفاوت می نماید .

3ـ آشنایی با امور مشاوران و پیمانکاران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که انتخاب و صلاحیت مشاور توسط کارشناسان آنها بر اساس ضوابط و معیارهای فنی ،  نیروی انسانی  تحصیل کرده و ماهی و تجهیزات و امکانات انجام پروژه ها صورت می پذیرد در همین راستا آشنایی با نحوه دریافت رتبه و گرید هر رشته و مطالعه کتبی و نشریات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که چه کسانی صلاحیت انجام پروژه های مختلف با چه حجم ریالی ( رتبه یک تا حداکثر 340 میلیون ریال ، رتبه دو تا حداکثر 840 میلیون ریال و رتبه سه از 840 میلیون ریال به بالا ) و فنی را دارا می‌باشند.

3ـ آشنایی با فهرست  بهاء انجام کار پروژه های مختلف که به دو سر فصل اصلی اجرایی یا مطالعاتی تقسیم گردیده و هر یک از آنها بر اساس نوع پروژه ها و دستور العمل محاسباتی چاپ شده از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور محاسبه و برای کارفرما جهت دریافت حق الزحمه ارسال می گردد .

4ـ آشنایی با چگونگی تهیه و تنظیم صورت وضعیت بر اساس کار انجام گرفت و گزارشات دفتر فنی و مدیر پروژه و استفاده از دستورالعمل فهرست بها یا چگونگی تنظیم صورت وضعیت لازم به ذکر است که حق الزحمه برخی از قراردادها ممکن است بر اساس فهرست  بهاء محاسبه نگردد که این در شرایط خصوصی پیمان درج گردیده و مبنای محاسباتی  بر اساس توافق به عنوان مثال نظر روز کار باشد.

5ـ آشنایی با خدمات ارائه شده از طرف کارفرما

ـ انتقال قیمت تمام شده به عملکرد سود و زیان

ـ انقال عملکرد سود و زیان به حساب و سود و زیان سال مالی

پس از بستن حسابها با توجه به رعایت اصول متداول حسابداری و استانداردهای ناظر بر گزارشهای صورتهای مالی ، باید بنحوی تهیه شوند که ضمن ارائه تصویر مناسبی از وضعیت عملکرد شرکت حداقل اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان را تامین نمایند صورت حساب سود و زیان و صورت گردش وجوه و همچنین ترازنامه برای سال مالی فوق تهیه  و توسط حسابداری سازمان حسابرسی ، حسابرسی گردید .

علاوه بر کمک در واحد امور مالی از مرحله ثبت سند تا کمک در تهیه صورتهای مالی پس از بررسی و مطالعه پرونده پروژه ها به جهت طولانی شدن وصول حق الزحمه پروژه ها مسئولیت دریافت و واریز خالص حق الزحمه پروژه و همچنین بستن پروژه‌ها به جهت تغییر وضعیت شرکت از جهت کسورات و واریز به حسابهای مربوطه و تهیه صورتجلسات تحویل موقت و تحویل نهایی با کارفرمایان در استانهای محل پروژه را داشته که تا دریافت مفاصا حساب بیمه از سازمان تامین اجتماعی شعبه 9 تهران و ارسال برای کارفرما که پس از آن 10% حسن انجام کار دریافت و به حساب شرکت واریز گردیده که آخرین مرحله تسویه پروژه بوده ادامه داشته .

ب ـ اقدامات انجام گرفته در دوره کارآموزی ( عملیات مالی صندوق ما در تخصصی) با توجه به مأموریت صندوق مادر تخصصی که :

صندوق بنگاهی است دولتی و اقتصادی در راستای توسعه اقتصادی ـ اجتماعی کشور و با طرف حمایت از توسعه سرمایه گذاری در زیر بخشهای زراعت و باغبانی ، دام و طیور ، شیلات ، آبزیان جنگل و مرتع و صنایع و خدمات مرتبط ایجاد شده است . و همچنین هدف صندوق که

1ـ تقویت حجم و کیفیت سرمایه گذاری در فعالیتهای مرتبط با بخش کشاورزی

2ـ اعطای تسهیلات و کمک به صندوقهای تخصصی ، محصولی یا منطقه ای مرتبط با فعالیتهای بخش کشاورزی و نظارت بر چگونگی استفاده از آنها

3ـ حمایت از تولید کنندگان و فعالان بخش کشاورزی در مواجهه با موقعیتهای بحرانی

4ـ کمک به تولید کنندگان برای افزایش ظرفیتهای صادرات محصولات کشاوری و نظارت بر چگونگی استفاده از آنها

دانلود گزارش کارآموزی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری

دانلود بررسی مبانی فقهی و حقوقی صندوقهای قرض الحسنه


بررسی مبانی فقهی و حقوقی صندوقهای قرض الحسنه

مقدمه قرض الحسنه، به عنوان نهاد مقدسی است که با خدمت رسانی به انسان‌ها در طول تاریخ بشریت، جایگاه ویژه‌ای در کشورهای اسلامی و میان مسلمانان پیدا کرده است این واژه‌ که در قرآن کریم در چند نوبت از آن سخن به میان آمده است در راه تشویق و ترغیب کسانی که از ثروت و دارایی سهمی دارند، برای دست‌گیری و یاری رساندن اقشار و گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه است قرض

دانلود بررسی مبانی فقهی و حقوقی صندوقهای قرض الحسنه

قرض الحسنه
کاهش ارزش پول
ربای قرضی
تاخیر تادیه
دسته بندی حسابداری
فرمت فایل docx
حجم فایل 539 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 220

عنوان :

بررسی مبانی فقهی و حقوقی صندوقهای قرض الحسنه

 

 

فهرست مطالب

 

فصل اول:کلیات ـ مفاهیم ـ تعاریف

چکیده 2

مقدمه. 3

الف) بیان و طرح مسئله تحقیق.. 5

ب) پرسش اصلی و فرعی.. 6

ج) فرضیه‌ها 6

د) پیشینه پژوهش درباره موضوع. 7

ه) ضرورت، اهمیت.... 7

و) روش پژوهش.... 7

ز) منابع پژوهش.... 8

ح) ساختار پژوهش.... 8

1-1 تعاریف قرض..... 9

1-1-1 تعریف لغوی.. 9

1-1-2 تعریف عرفی.. 9

1-1-3 تعریف حقوقی قرض..... 10

1-1-4 تعریف قانونی قرض الحسنه. 10

1-1-5 تعریف فقهی قرض..... 10

1-1-6 تعریف قرآنی قرض..... 11

1-2 قرض و دین.. 12

1-3 تفاوت ماهوی قرض با دیگر عقود اسلامی.. 12

1-3-1 شباهت قرض با بیع.. 12

1-3-2 تفاوت‌های قرض با بیع.. 13

1-4 قرض، بیع وفاء و بیع عینه. 13

1-5 قرض و هبه. 14

1-6 قرض و ودیعه. 15

1-7 قرض و عاریه. 15

1-8 قرض و صدقه. 16

1-9 ترجیح قرض بر صدقه. 17

1-10 قرض الحسنه و انفاق.. 17

1-11 مبنای و فلسفه قرض الحسنه. 19

1-11-1 مبنای اقتصادی.. 19

1-11-1-1 حفظ جایگاه تکوینی مال. 19

1-11-1-2 ایجاد روح و تعاون و همکاری.. 20

1-11-1-3 مشارکت مردم در تولید. 20

1-11-1-4 کاهش فقر در جامعه. 21

1-11-1-5 حذف نظام ربوی از جامعه. 21

1-11-1-6 کاهش هزینه‌های دولت اسلامی.. 22

1-11-1-7 کاهش روح تکاثر و کنز مردم. 23

1-11-1-8 تحکیم تجارت میان کشورها 24

1-11-1-9 بیرون کردن ربا از اجتماع. 24

1-11-1-10 کاهش بهره‌های کلان استقراض خارجی.. 25

1-11-1-11 تشویق ثروتمندان. 25

1-11-2 مبانی و فلسفه سیاسی قرض الحسنه. 26

1-11-2-1 مشارکت مردم در جامعه. 26

1-11-2-2 کمک مردم به دولت اسلامی.. 26

1-11-2-3 کمک مردم در تعادل جامعه. 27

1-11-2-4 ارتباط مردم با ولایت فقیه. 27

1-11-3 مبنای دینی و فلسفه قرض الحسنه. 27

1-11-3-1 زنده کردن روح عطوفت و ترحم. 27

1-11-3-2 وسیله نزدیک شدن به خدا 28

1-11-3-3 اجرای دستور پیامبران. 28

1-11-3-4 آزمایش الهی.. 28

1-11-3-5 به دست آوردن پاداش پرارزش.... 29

1-11-3-6 راهی به سوی بهشت.... 29

1-11-3-7 انجام عمل معروف... 30

1-11-3-8 پس انداز فراز و نشیب روزگار. 30

1-11-4 مبنا و فلسفه اخلاقی و اجتماعی قرض الحسنه. 31

1-11-4-1 حفظ کرامت انسان. 31

1-11-4-2 تألیف قلوب... 32

1-11-4-3 از بین برنده بخش.... 33

1-11-4-4 آرامش فرد و جامعه. 33

1-11-4-5 پاکی و آراستگی انسان. 34

نتیجه گیری.. 35

فصل دوم: بنیان صندوق‌های قرض‌الحسنه

2-1 ارکان قرض..... 41

2-1-1 یادآوری.. 41

2-1-2 ایجاب در عقد قرض..... 41

2-1-3 لفظ قبول. 42

2-2 عقد لازم. 42

2-3 مثلی بودن یا قیمی بودن، قرض..... 43

2-4 شرایط صحت عقد قرض..... 43

2-5 موضوع مورد قرض..... 44

2-6 شرایط موردمعامله. 45

2-7 شرایط مورد قرض..... 45

2-8 انتقال مالکیت و قرض..... 46

2-9 وظایف قرض دهنده 48

2-10 ویژگی‌ها و شرایط وام قرض الحسنه. 51

2-10-1 شرایط و آداب قرض دادن از دیدگاه شیخ بهایی (ره) 53

2-11 قرض الحسنه و راهکارهای اجرای آن در قانون. 55

نتیجه گیری.. 59

 

فصل سوم:صندوق‌های قرض الحسنه و شرط‌های ضمن عقد

3-1 شرط‌های ضمن عقد قرض در قرض الحسنه. 61

3-1-1 شرط مدت... 61

3-1-2 تعجیل مؤجل به اسقاط مقداری از قرض (کاهش بدهی در مقابل تعجیل مدت) 64

3-1-3 شرط زیادی.. 65

3-1-3-1 پرداخت و دریافت زیادی بدون شرط.. 69

3-1-3-2 امید و علم به زیادی بدون شرط قبلی.. 70

3-1-4 شرط بیع محاباتی 72

3-1-4-1 معامله‌ی محاباتی به شرط قرض..... 74

3-1-5 قرض به شرط رهن.. 75

3-1-6 توافق ضمنی بر زیادی قرض..... 76

3-1-7 زیادی بدون شرط در قرض..... 77

3-1-8 هدیه در قرض..... 79

3-1-9 شرط نقصان در عقد قرض یا شرط به نفع قرض گیرنده 80

3-2 صحت یا بطلان عقد قرض ربوی.. 82

نتیجه گیری.. 88

فصل چهارم: تاثیر قانون عملیات بانکداری بدون ربا بر گسترش قرض الحسنه

4-1 پیشینه بحث.... 90

4-2 دین و نظام بانکی.. 91

4-3 دیدگاه‌های انتقادی نسبت به مبانی بانکداری بدون ربا 92

4-3-1 تفاوت ماهوی ربا و بهره بانکی.. 92

4-3-1-1 نقد و بررسی دیدگاه 94

4-3-2 ب) ربا، عایدی پول به عنوان واسطه مبادله، بهره بازدهی پول به عنوان سرمایه 97

4-3-2-1 نقد و بررسی دیدگاه 97

4-3-3 اختصاص ربا به نرخ بهره فاحش.... 100

4-3-3-1 نقد این دو دیدگاه 102

4-3-4 اختصاص ربا به بهره‌ی قرض‌های مصرفی.. 103

4-3-4-1 پیشینه تاریخی نظریه. 103

4-3-4-2 ادله نظریه. 104

4-3-4-2-1 اختصاص ربای جاهلی به بهره قرض‌های مصرفی.. 104

4-3-4-2-2 ربا در قرض‌های تولیدی و تجاری ظلم نیست.... 104

4-3-4-2-3 ظهور برخی آیات و روایات در ربای مصرفی.. 105

4-3-4-2-4 ظهور تعلیل روایات در ربای مصرفی.. 106

4-3-4-3 نقد و بررسی نظریه. 106

4-3-4-3-1 آیات ربا 106

4-3-4-3-2 روایات ربا 109

نتیجه گیری.. 119

فصل پنجم: قرض الحسنه وو تاثیر تورم

1-5 کاهش ارزش پول در بلندمدت... 121

2-5 تعریف تورم و طرح مسئله. 121

3-5 پول مال مثلی یا قیمی؟. 122

5-4 مثلی و قیمی بودن مورد قرض..... 123

5-4-1 ملاک مثلی.. 124

5-4-2 ملاک قیمی بودن. 124

5-4-3- قرض دادن مثلی و قیمی: 124

5-4-4 پرداخت قرض در اموال مثلی یا قیمی.. 125

5-4-5 اموال قیمی.. 127

5-4-6 پرداخت عین مورد قرض در کالای قیمی.. 128

5-4-7 جواز شرط رد مثل صوری در امول قیمی.. 129

5-5 دلایل مخالفین جبران تورم و کاهش ارزش پول. 129

5-6 ادله ملاک بودن قدرت خرید حقیقی پول. 134

5-7 راه کارهای جلوگیری از زیان ناشی از کاهش ارزش پول: 146

5-7-1 شرط جبران کاهش ارزش پول. 146

5-7-2-شرط ارزش پول با ارزش کالای دارای ارزش ثابت.... 147

5-7-3 قرض داند ارزش و مالیات پول. 147

5-7-4 خرید و فروش پول به صورت نسیه. 148

نتیجه گیری.. 149

فصل ششم: چگونگی و آداب باز پرداخت

6-1  آداب قرض الحسنه. 152

6-2 مشکل تاخیر باز پرداخت دین و قرض..... 156

6-2-1 عوامل تاخیر پرداخت بدهی.. 156

6-2-2- آثار اجتماعی و اقتصادی تاخیر در پرداخت دیون. 157

6-2-3 راه کارهای مطلوب برای حل مشکل تاخیر تادیه. 160

6-2-4 راه کارهای پیشنهادی.. 161

6-2-5 فتاوی مراجع تقلید درباره جریمه تاخیر تادیه. 169

فصل هفتم تجهیز و تخصیص منابع در قرض الحسنه

7-1 هدف تشکیل صندوق های قرض الحسنه. 172

7-2 بانک های قرض الحسنه. 173

7-2-1 تجهیز منابع.. 173

7-2-2 تخصیص منابع.. 174

7-3 ویژگی های بانک قرض الحسنه مطلوب... 175

7-4 موسسه های اعتباری غیربانکی.. 176

7-4-1 موسسه های مالی اعتباری.. 176

7-4-2 تعاونی های اعتبار. 178

7-5 صندوق های قرض الحسنه. 181

7-6 تفاوت سپرده های قرض الحسنه و سپرده های سرمایه گذاری.. 183

7-7 عوامل موثر بر جذب سپرده ها 184

7-8 نقش اقتصادی صندوق های قرض الحسنه. 185

7-9 تخلفات شرعی و قانونی برخی صندوق های قرض الحسنه. 186

7-9-1 اشتراط مسدود کردن سپرده 186

7-9-2 گرفتن هزینه ای بیش از کارمزد واقعی.. 188

7-9-3 افتتاح حساب های غیر پس انداز قرض الحسنه. 188

7-9-4 اعطای تسهیلات غیر قرض الحسنه. 189

7-9-5 رعایت نکردن سقف تسهیلات... 189

7-9-6 سوء استفاده از منابع سپرده گذاران. 189

نتیجه گیری.. 190

پیوست.... 192

منابع و ماخذ. 198

 

 

 

فصل اول

کلیات ـ مفاهیم ـ تعاریف

 

تعاریف قرض

تفاوت ماهوی قرض با دیگر عقود اسلامی

قرض الحسنه و انفاق

مبانی و فلسفه قرض الحسنه

 

 

چکیده

قرض الحسنه، پیشینه‌ای طولانی در زندگی انسان‌ها دارد، این عمل انسانی و اقدام خیرخواهانه در آثار اندیشوران و رهبران دینی و سیاسی، سهمی را به خود اختصاص داده است و از لحاظ شمولیت نیز گستره قابل قبولی دارد. مهمترین کارکرد قرض الحسنه، سهیم شدن انسان‌های کم درآمد در ثروت، مال داران است. این وظیفه برای طبقه ثروتمند با توجه به دستورات دینی، وظیفه‌ای بزرگ و پرارزش به شمار می‌آید. در راستای تحقق بخشیدن و زنده نگه داشتن این نهاد، فراز و فرودهایی را شاهدیم و بخش‌هایی از تعالیم اقتصادی قرآن و سنت بدان ویژه گشته است. آداب قرض دادن، شرایط و ارکان آن، چگونگی بازپرداخت، از جمله مطالب گوناگونی است که در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است. شبهه ربوی بودن قرض در قرض‌های مصورفی و تولیدی، افزایش تورم و کاهش ارزش پول در هنگام بازپرداخت قرض، جزو اساسی‌ترین مسایل مربوط به این سرفصل مهم است که برخی از فقیهان و دانش‌پژوهان دینی بدان پرداخته‌اند. در مواردی قرض گیرندگان با کوتاهی در پرداخت دین، ضرر و خسارتی برای قرض دهندگان و بخش‌های اقتصاد بوجود می‌آورند. برای جلوگیری از تاخیر پرداخت، راه‌هایی چون بیمه مورد قرض در شرکت‌های بیمه‌ای، تشکیل صندوق حمایت از طلبکاران، مجازات مالی مختلف به نفع بیت‌المال، تعزیر مالی متخلف و شرط کردن خسارت تاخیر تادیه، پیشنهاد می‌گردد. تجهیز منابع صندوق‌های قرض الحسنه که از درآمدها و پس‌اندازهای اندک مومنان و خیران و تشویق همگان به پس انداز صورت می‌گیرد، در بخش‌ تخصیص منابع، شناسایی نیازمندان واقعی برای ارائه خدمات صندوق‌ها، و مصرف آن در راه مناسب، از سفارش‌های دین است و در صورت ناتوانی از بازپرداخت قرض، بایستی از بیت المال چاره اندیشی کرد. ساختار صندوق‌های قرض الحسنه و رعایت قوانین و برابری با دستورات فقهی، مهم ترین بخش این نهاد است که برخی صندوق‌های قرض‌الحسنه با سرپیچی از آن، مشکلات خلاف قانون و شرع را بوجود آوردند و در برخی موارد به تعطیلی صندوق کشانده است. نقش و جایگاه پول در گستره مثلی بودن یا قیمی بودن، برای بازپرداخت قرض نیز مسئله قابل دقت است که دیدگاه‌های فقیهان را به خود اختصاص داده است.

کلید واژه‌ها : قرض الحسنه، کاهش ارزش پول ، ربای قرضی، تاخیر تادیه.

 مقدمه

قرض الحسنه، به عنوان نهاد مقدسی است که با خدمت رسانی به انسان‌ها در طول تاریخ بشریت، جایگاه ویژه‌ای در کشورهای اسلامی و میان مسلمانان پیدا کرده است. این واژه‌ که در قرآن کریم در چند نوبت از آن سخن به میان آمده است در راه تشویق و ترغیب کسانی که از ثروت و دارایی سهمی دارند، برای دست‌گیری و یاری رساندن اقشار و گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه است. قرض به عنوان عقد در فقه و قانون به شمار می‌رود و با دین به یک معنی و بلکه با نسبت عام و خاص مطلق از قرض است و در بسیاری از احکام فقهی و حقوقی مشترک هستند. قرض تفاوت‌های  با بیع، هبه، ودیعه، عاریه و صدقه دارد. در عین حال که ویژگی‌ مشترک با قرض دارند. قرض الحسنه با انفاق و چگونگی آن گره خورده است و در سخن بزرگان دین بر صاحبان ثروت واجب و لازم است که به گروه کم درآمد جامعه یاری رسانند.

فلسفه و چیستی قرض الحسنه مانند حفظ جایگاه تکوینی مال، ایجاد روح تعاون و همکاری، مشارکت مردم در تولید، کاهش فقر در جامعه و از همه مهمتر، حذف نظام ربوی از جامعه اسلامی از جمله این مبانی هستند. که در سخنان گران سنگ معصومان بر آن پای فشاری شده است. و هر اندازه قرض الحسنه و انفاق دارایی و ثروت در جامعه گسترش پیدا کند به همان اندازه ربا از جامعه رخت برمی‌بندد.

قرض الحسنه مانند دیگر عقود نیاز به ایجاب و قبول و شرایط عمومی دارد چنان که برای قرض الحسنه شرایط ویژه‌ای مانند: از مال حلال قرض دادن، از بهترین دارایی و مال خود و به دست نیازمند دادن و قصد قربت نمودن شمرده‌اند. چنان که در حسابداری قرض و دین از دیدگاه قرآن مانند، نوشتن و گواه گرفتن و ... برای پیش‌گیری از کم یا زیاد شدن دین و پرداخت شدن به هنگام، جزو مسائل مهم قرض است.

مثلی یا قیمی بودن پول کاغذی به عنوان مهمترین مورد قرض در این سال‌ها، مورد اختلاف دیدگاه فقیهان است. اگر مثلی باشد باید در بازپرداخت آن مثل پرداخته شود و اگر قیمی باشد یا در صورت نبودن مثل، باز پرداخت قرض به قیمت منتقل می‌گردد.

صحیح اجرا کردن قانون قرض الحسنه، در بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض الحسنه که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است از دیگر مباحث مربوط به این نهاد است.

گرفتن زیادی در قرض که از پیچیده ترین موضوعات مربوط به قرض الحسنه که فقیهان و دانش پژوهانی تنها در قرض‌های مصرفی جایز نمی‌دانند لیکن در قرض‌های تولیدی بی اشکال می‌دانند و برخی نیز گرفتن زیادی را در همه‌ی قرض‌ها چه مصرفی و تولیدی اجازه نکرده‌اند و هم چنین شروط دیگر در ضمن عقد قرض مانند بیع محاباتی با قرض به شرط رهن یا گرفتن زیادی بدون شرط محل معرکه دیدگاه دانش پژوهان قرار گرفته است. تفاوت میان ربا و بهره بانکی یا یکسان انگاشتن میان آن دو که با دیدگاه‌های گوناگون و دلایل خاص هریک مانند شمول آیات ربا بر نرخ بهره بانکی و ظالمانه نبودن ربای قرض‌های تولیدی و روایات در تایید و رد هر دیدگاه بیان شده است.

کاهش ارزش پول در بلندمدت و خسارت‌های وارد به قرض دهنده در باب دیون و مهریه و ... از جمله پرتنش ترین مباحث مربوط به این نوشتار است که موافقین جبران کاهش ارزش پول به اطلاقات «اوفو بالعقود» و رعایت قسط و عدل و ... استناد کرده‌اند؛ و برخی ملاک در قرض را قدرت خرید حقیقی پول می‌دانند. و برای زیان ناشی از کاهش ارزش پول راه‌هایی را پیشنهاد کرده‌اند مانند قرض دادن ارزش و مالیت پول، خرید و فروش پول به صورت نسیه و ارزش گذاری پول با ارزش کالای دارای ارزش ثابت.

در بازپرداخت قرض، برخی قرض گیرندگان یا براثر ناتوانی در بازپرداخت قرض، یا به صورت عمدی اقدام به بازپرداخت نمی‌کنند که از این رهگذر خسارت‌های فراوانی به بخشهای مختلف اقتصاد در بعد کلان و خسارت‌هایی نیز به قرض دهندگان وارد می‌گردد. که موجب نا اطمینانی قرض دهندگان می‌گردد. و آن آرامش بوجود آمده از قرض الحسنه، با این خسارت‌ها از بین می‌رود. راه‌هایی برای جلوگیری از خسارت تاخیر تادیه پیش‌بینی شده است.

...

دانلود بررسی مبانی فقهی و حقوقی صندوقهای قرض الحسنه